Kerajaan Malayu


Peta alam kuno Melayu, berdasarkan teori popular Kerajaan Malayu berkaitan dengan Jambi, Sumatra. Bagaimanapun, politi Melayu yang lain juga berkembang sebelum pengembangan Srivijaya pada akhir abad ke-7, seperti Langkasuka, Pan Pan danPanai.

Kerajaan Melayu (juga dikenali sebagai Malayu, Kerajaan Dharmasraya atau Kerajaan Jambi; Cina tradisional: 末羅瑜國; pinyin:Mòluóyú Guó, sebutan dibina semula Bahasa Cina Pertengahan mat-la-yu kwok)[1][2][3]adalah sebuah kerajaan Melayu (kumpulan etnik) Buddha yang terletak di Asia Tenggara.

Sumber-sumber utama untuk banyak maklumat mengenai kerajaan adalah Sejarah Baru Tang, dan memoir dari sami Buddha Yijing yang melawat pada tahun 671, dan menyatakan "diserap" oleh Srivijaya oleh 692, tetapi telah "dipisahkan" menjelang akhir abad kesebelas menurut Chao Jukua.[4]:79–80,83,142,179,184 Lokasi tepat kerajaan adalah subjek kajian di kalangan ahli sejarah. Satu teori ialah kerajaan telah ditubuhkan sekitar Jambi pada Sumatra, Indonesia, kira-kira 300 km di utara Palembang. Menurut teori ini, ia diasaskan oleh kumpulan etnik di kawasan sungai Batanghari dan pedagang emas dari pedalaman Minangkabau.[5] Teori ini dipertikaikan kerana lokasi geografi Jambi bercanggah dengan penjelasan oleh Yijing, yang secara jelas menyebut bahawa kerajaan itu terletak setengah jalan antara Ka-Cha(Kedah) dan Bogha (Palembang)".[2]

Asal-usul perkataan Melayu dipertikaikan. Satu teori mencadangkan bahawa ia berasal dari istilah bahasa Jawa melayu atau mlayu(untuk mempercepat atau berjalan lancar), untuk menggambarkan arus sungai yang kuat di Sumatera yang hari ini menamai nama Sungai Melayu.[6] Nama ini kemudiannya diguna pakai oleh Kerajaan Melayu, kerana ia adalah biasa bagi orang-orang di rantau ini yang dikenali dengan nama sungai di mana mereka menetap.[7]

Satu lagi teori berpendapat bahawa ia berasal dari perkataan Tamil Malai dan ur yang bermaksud gunung dan bandar.[8][9][10]

Penampilan sastera awal di Vayu Purana di mana perkataan "Malaya Dvipa" (secara literal "pegunungan dvipa" disebutkan, merujuk kepada kawasan pergunungan Semenanjung Melayu.[11][12][13][14][15] Kemudian, istilah "Maleu-Kolon" digunakan di Geographia olehPtolemy yang dipercayai berasal dari istilah Sanskrit malayakolam atau malaikurram, merujuk kepada bahagian geografi Semenanjung Melayu.[16]

Pada abad ke-7, penggunaan pertama istilah untuk sebuah negara atau kerajaan telah direkodkan oleh Yijing.

Dinasti Jawa Timur ukiran Anjukladangbertarikh dari 937 M Kerajaan Medangmenyatakan kedudukan Sima diberikan kepada kampung Anjukladang danjayastambha (tugu kemenangan), yang kemudian ditingkatkan sebagai kuil, didirikan sebagai pengiktirafan terhadap perkhidmatan mereka untuk menangkis kuasa-kuasa penyerang dari Malayu. Candi yang disebutkan di sini mungkin Candi Lor yang terbuat dari batu bata yang kini reruntuhan, terletak di desa Candirejo di KabupatenKabupaten Nganjuk.[17] Sebutan mengenai pasukan Malayu merujuk kepada nama lama Kerajaan Malayu Sumatera, yang mungkin merujuk kepada Srivijaya sebagai gantinya. Ini bermakna pada abad ke-10, orang Jawa mengenal pasti musuh mereka yang berasal dari Sumatra sebagai "Malayu".

Sebuah prasasti di dinding selatan Kuil Brihadeeswarar abad ke-11 juga merujuk kepada Malaiyur, sebuah kerajaan yang mempunyai "gunung yang kuat untuk bentengnya" dalam penaklukan Chola di Semenanjung Tanah Melayu jatuh] kepada penceroboh Chola semasa kempen Rajendra Chola I.[18]

Dalam Dinasti Yuan (1271-1368) dan Dinasti Ming (1368-1644), perkataan Ma-La-Yu sering disebut dalam teks-teks sejarah China - dengan perubahan ejaan kerana jangka masa antara dinasti - untuk merujuk kepada sebuah negara di dekat laut selatan. Antara istilah yang digunakan ialah "Bok-la-yu", "Mok-la-yu" (木 剌 由), Ma-li-yu-er (麻 里 予 兒) dikesan dari sumber penulis sami Xuanzang, dan Wu-lai-yu (無 来由). Dalam kronik Dinasti Yuan, perkataan "Ma-li-yu-er" disebut dalam menggambarkan pengembangan selatanSukhothai Kingdom terhadap negeri-negeri Melayu semenanjung .:[19]

"...Permusuhan berlaku antara Siam dan Ma-li-yu-er dengan kedua-dua membunuh antara satu sama lain..."

Sebagai tindak balas kepada langkah Sukhothai, seorang duta Cina tiba di mahkamah Ram Khamhaeng pada tahun 1295 yang membawa perintah empayar: "Jaga janji kamu dan jangan melakukan kejahatan kepada Ma-li-yu-er".[20] Negara ini "Ma-li-yu-er" yang muncul dalam rekod China mungkin negara yang sama yang disebut oleh pengembara terkenal Venesia Marco Polo(1254-1324) hidup dalam tempoh yang sama. Dalam Perjalanan Marco Polo, dia membuat rujukan kepada sebuah kerajaan bernama "Malauir" di semenanjung Melayu.[21][22]Orang Khmer mencatatkan negara Melayu, tetapi keturunannya Srivijaya, juga dipanggil Melayu.

Menurut terjemahan oleh Slamet Muljana, kata bhūmi Mālayu (secara harfiah "Tanah Melayu") tertulis di Batu Bersurat Padang Roco, bertarikh 1286 M,[23] menurut tulisan itu,bhūmi Mālayu dikaitkan dengan kerajaanDharmasraya. Pada prasasti Amoghapasa, bertarikh 1347 CE, perkataan Malayapura(secara harfiah "bandar Malaya" atau "kerajaan Malaya") telah diisytiharkan olehAdityawarman, sekali lagi merujuk kepadaDharmasraya. Perkataan "Melayu" juga disebut dalam sejarah Melayu merujuk kepada sungai di Sumatra:

"...Di sini adalah kisah sebuah kota yang dipanggil Palembang di tanah Andelas. Ia diperintah oleh Demang Lebar Daun, keturunan Raja Shulan, dan Sungai Muara Tatang Di bahagian atas muara Tatang adalah sungai yang dipanggil Melayu, dan di atas bukit itu terdapat bukit yang disebut Si-Guntang Mahameru..."

Pada laluannya melalui Maritim Asia Tenggara, Yijing melawat Srivijaya dua kali di mana dia tinggal dari 688 hingga 695, belajar dan menterjemahkan teks-teks asal dalam bahasa Sanskrit. Srivijaya nampaknya berkembang sepanjang masa lawatan Yijing, yang awalnya dipanggil "Bogha" semasa kunjungan pertamanya. Pada tahap yang paling besar, kerajaan diperluaskan kepada Malayu, yang nampaknya telah dilampirkan atau telah datang secara spontan di bawah putera Bogha putera.[Penjelasan diperlukan]Seluruh negara serta modal menerima nama "Sribogha" atau Srivijaya. Perubahan nama Malayu ke Sribogha mungkin telah berlaku sebelum masa Yijing atau semasa dia tinggal di sana, untuk setiap kali dia menyebut namanya oleh Malayu, ia menambahkan bahawa "kini berubah menjadi Sribogha".[2]

Ekstrak berikut dari karya Yijing, Catatan Amalan Buddha yang Dihantar ke Rumah dari Laut Selatan, selanjutnya menerangkan laluannya melalui Bogha dan Malayu:

Wu Hing datang ke Bogha selepas satu bulan berlayar. Raja menerima dia dengan sangat baik dan dihormati sebagai tetamu dari tanah anak surga Great Tang. Dia naik kapal raja ke Tanah Melayu dan tiba di sana selepas lima belas hari berlayar. Oleh itu dia pergi ke Ka Cha, sekali lagi selepas lima belas hari. Pada akhir musim sejuk, dia menukar kapal dan berlayar ke barat.

Selanjutnya untuk menentukan lokasi Sribogha-Malayu, Yijing memberikan yang berikut:

Di negara Sribogha, kita melihat bayangan plat dial menjadi tidak lama atau pendek (iaitu "tidak berubah" atau "tidak ada bayang-bayang") pada pertengahan bulan kelapan (ekuinoks musim luruh), dan pada waktu tengah hari tiada bayang-bayang jatuh dari seorang lelaki yang berdiri pada hari itu, jadi pada pertengahan musim bunga (ekuinoks vernal).

Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa negara Sribogha menutupi tempat yang terletak di khatulistiwa, dan oleh itu seluruh wilayah itu harus menutupi sebelah timur utara Sumatera, dari selatan pesisir Melaka, ke kota Palembang, yang memanjangkan sekurang-kurangnya lima darjah, mempunyai garis khatulistiwa di sekitar pusat kerajaan.[petikan diperlukan]

Menurut Yijing, agama Buddha Hinayanakebanyakannya diterima pakai di Srivijaya, diwakili sebahagian besar oleh sekolahMulasarvastivada, namun terdapat sedikit ahli Mahayana di Malayu. Emas nampaknya telah banyak di dalam kerajaan, di mana orang biasa menawarkan Buddha bunga teratai emas dan menggunakan balang emas. Selain itu, orang-orang kerajaan memakai sejenis kain panjang dan menggunakan minyak wangi.[2]

Selanjutnya, Melayu telah mengakses kawasan penghasil emas di pedalamanSumatera. Ini perlahan-lahan meningkatkan prestij Melayu yang berdagang pelbagai barang tempatan, termasuk emas, dengan orang asing.

Catat Ulasan

0 Ulasan