NABI RADWA

Mohamad Azmi Mat Rashid, [12.05.20 02:40]
SIRI ANBIYA: NABI RADWA             

Nabi Radwa merupakan salah seorg Nabi yg diutus oleh Allah Taala pada suatu kaum yang tinggal di kaki Jabal Akhdar, Oman dekat pantai Kota Muscat dan Sohar.

Kaum ini merupakan golongan manusia yang jauh tersasar dari akidah tauhid. Mereka bukan sahaja menyembah berhala malah mereka juga banyak membuat kemungkaran lain selain mengorbankan wanita utk dijadikan persembahan pd berhala.

Oleh kerana itu, Allah Taala mengutus seorg Nabi bernama Radwa utk memperingati mereka. Seruan Nabi Radwa mendapat tentangan dari para pemuka kaum dan pembesar2. Cacian dan tohmahan selalu dilemparkan kepada Nabi Radwa tetapi hal itu tidak membuatkan Nabi Radwa berputus asa malah dgn penuh kecekalan beliau memperingatkan mereka tentang azab yg akan mereka terima sekiranya mereka meneruskan amalan tersebut.

Sbhgn dr pemuka kaum tidak berpuas hati malah mereka telah berpakat hendak membunuh Nabi Radwa. Pada waktu yg dijanjikan, mereka berhasil membunuh Nabi Radwa tetapi kegembiraan mereka tidak lama sbb pd keesokkan harinya Allah Taala membinasakan mereka semua sehingga tiada seorg pun yg hidup.

#MAMR

Catat Ulasan

0 Ulasan