NABI LEHI

Mohamad Azmi Mat Rashid, [11.05.20 07:55]
SIRI ANBIYA: NABI LEHI                     

Nabi Lehi merupakan seorg Nabi Bani Israil yang berasal dari Jerusalem. Beliau berasal dari suku Manasseh (Misya) bin Nabi Yusuf bin Nabi Yaaqub bin Nabi Ishak bin Nabi Ibrahim yang hidup pada zaman pemerintahan Raja Zedekiah bin Jehoiakim bin Josiah bin Amon bin Manasseh bin Hezekiah bin Ahaz bin Jotham bin Azariah bin Amaziah bin Joash bin Ahaziah bin Joram bin Jehoshapat bin Asa bin Abia bin Rehoboam bin Nabi Sulaiman bin Nabi Daud dari Kerajaan Yehuda.

Beliau telah dilahirkan pada tahun 652 Sebelum Masihi dan merupakan Nabi pertama di antara umatnya. Beliau tinggal sepanjang hayat di Jerusalem sebelum berhijrah ke Amerika.

Beliau mempunyai isteri bernama Saria dan dari hasil perkongsian hidup, mereka dikurniakan anak bernama Ya'aqub, Lemuel, Leman, Yusuf, Sam dan Nefi (Nephi).

Pada suatu hari beliau mendapat perintah dari Allah agar keluar dari Jerusalem bersama ahli keluarganya. Perintah itu disampaikan kepada ahli keluarganya dan pada ketika itu Ismail sahabat beliau bersama Zoram, seorg hamba mendengarnya.

Pada tahun 587 Sebelum Masihi, beliau bersama keluarganya dan keluarga Ismail serta keluarga Zoram telah keluar dari Jerusalem menuju ke Benua Amerika. Mereka keluar disebabkan serangan Kerajaan Babylon terhadap Kerajaan Yehuda.

Sebelum sempat tiba di tanah yang dijanjikan (Benua Amerika), Ismail sahabatnya yg juga besannya meninggal dunia di padang pasir, di sebuah tempat bernama Nahom yg kini merupakan sempadan antara Arab Saudi dan Yaman.

Setelah tiba di Benua Amerika, tiga keluarga tadi membina penempatan dan tamadun di sana. Nabi Lehi sentiasa membimbing mereka ke jalan Allah sehingga beliau wafat di sana.

#MAMR

Catat Ulasan

0 Ulasan