GENERASI JIN DI ATAS MUKA BUMI

Mohamad Azmi Mat Rashid, [11.05.20 07:55]
GENERASI JIN DI ATAS MUKA BUMI       

Ibnu Abbas ada menyebutkan bahawa nama moyang bangsa Jin adalah Asum yg bergelar Jan. Dalam Kitab Adam mengatakan bhw nama moyang Jin adalah Tarnush.

Setelah Bani Tarnush ingkar, Allah Taala telah memusnahkan mereka dan yg tinggal hanya satu kaum yg dipimpin oleh Haliaish (Helios) yg masih beriman kpd Allah Taala. Berpuluh tahun kemudian, Bani Haliaish juga akhirnya ingkar kpd Allah Taala sehingga Allah Taala telah menghancurkan mereka.

Kemudian satu kaum yg tersisa melanjutkan keturunan Jan dan kaum itu bernama Maliqa. Kemudian kaum Maliqa juga ingkar kpd Allah. Setelah mereka dibinasakan oleh Allah, tinggallah sebahagian kecil kaum yg masih beriman dr suku Hamus. Hamus juga akhirnya ingkar lalu Allah mengutus Malaikat utk memerangi mereka.

Anak2 suku Hamus seramai 200  telah dibawa oleh Malaikat dan dididik dgn ilmu yg agung. Mereka diberi nama bersesuaian atas tpencapaian masing2 seperti Azazil, Araqial, Samyaza, Kokabial, Tamial, Ramial, Arakiba, Danel, Azaqial, Baraqijal, Asail, Armanos, Bataril, Ananil, Zaqial, Samsapi'il, Sataril, Turil, Jomjail dan Sarial.

Dalam ramai2 itu cuma Azazil dan Samyaza saja yg menyerlah dlm pencapaian. Azazil merupakan keturunan Jan yg mempunyai ilmu yg sgt istimewa dan merupakan hamba Allah yg sgt rajin beribadah.  Dia juga merupakan seorg Malaikat yg paling dikenali di kalangan para Malaikat dan penduduk Syurga kerana doanya selalu termakbul.

Kaum Jan yg masih hidup berdiam di bumi mulai berkembang biak. Azazil bersama pasukan Malaikat kemudian memerangi bangsa Jan yg ingkar. Azazil diutus oleh Allah bersama2 Nabi dari kalangan Jan yg bernama Nabi Sahlub bin Mullatub dan Nabi Yusuf bin Yusuf. Namun bangsa Jan dpt membunuh Nabi Sahlub tetapi tidak berhasil membunuh Nabi Yusuf.

#MAMR

Catat Ulasan

0 Ulasan