ASAL BANGSA LATIN

Mohamad Azmi Mat Rashid, [13.05.20 14:08]
ASAL BANGSA LATIN         

Ahli sejarah dunia berpendpt bhw bangsa Latin (Lateinos) berasal dari keturunan Nabi Ibrahim a.s. Perkataan Latin berasal dari nama Lotan. Menurut sumber sejarah, Lotan merupakan anak kepada Seir, orang Horite sementara Seir adalah berasal dari keturunan Al-Ish bin Ishaq bin Ibrahim.

Seir dikenali sebagai Hercules Libycus dlm catatan pagan dan Necherophes dlm catatan sejarah Mesir. Seir mempunyai anak bernama Shobal dan Lotan. Shobal bin Seir mempunyai anak bernama Dishon sementara Dishon mempunyai anak bernama Eshban.

Manetho telah mencatitkan bhw Seir (Hercules Libycus) pernah menakluki Libya (utara dan barat Afrika) yg berada di bahagian selatan Sepanyol. Anak Seir yg bernama Shobal (Ispal/Hispal) telah memerintah di Sepanyol selama 17 tahun (1807-1790 SM). Bagindalah yg membangunkan Kota Hispalis yg kemudian dikenali sebagai Kota Sepila atau Seville.

Kemudian Hispanis (Hispanus/Hispan/Eshban) bin Hispal menaiki takhta dan memerintah selama 32 tahun (1790-1758 SM). Menurut sejarah, Hispanis telah membawa sukunya keluar dari kawasan Bay dari Biscay ke Amerika Tengah.

Ketika Maharaja Hispanis mangkat, Hercules (Seir org Horite) kembali memerintah Sepanyol, Britain dan Gaul (Perancis) selama 19 tahun (1758-1739 SM).

Apabila Maharaja Hercules mangkat, penggantinya adalah Ephah (Hesperus) bin Madyan bin Nabi Ibrahim. Baginda berkuasa ke atas Sepanyol selama 11 tahun (1739-1728 SM).

Kemudian kekuasaannya telah direbut oleh Atlas di mana Atlas berkuasa selama 12 tahun (1728-1716 SM). Ahli sejarah mengatakan bhw Atlas juga dikenali sebagai Italius dan merupakan seorg Maharaja yg kuat dan seorg ahli astronomi.

#MAMR

Catat Ulasan

0 Ulasan