NABI SIDDHARTA GAUTAMA

Mohamad Azmi Mat Rashid, [11.05.20 07:58]
SIRI ANBIYA: NABI SIDDHARTA GAUTAMA

Nabi Siddharta Gautama merupakan seorg Nabi dan Rasul yg diutus pada suatu kaum di India. Beliau merupakan putera kepada Raja Suddhodana bin Sihahanu bin Jayasena bin Supphabuddha bin Atva bin Khandra bin Samayattak bin Annpama bin Ananda bin Annpama bin Punnavaddhana bin Sela bin Kancanavola bin Sujata bin Sumitta bin Punabbar bin Sihassara bin Sihavahana bin Jali bin Vessantara bin Rajah bin Sivisanjaya bin Canimukha bin Candima bin Nupura bin Virudhatha bin Ishvakhu (Ishbak) bin Nabi Ibrahim.

Beliau juga dipanggil sebagai Shakyamuni Buddha dan beliau dilahirkan sekitar tahun 563 Sebelum Masihi di Lumbini, Nepal, India.

Bapa beliau merupakan seorang pemerintah dari Kerajaan Kapilawastu. Beliau dilantik menjadi Rasul dan menerima wahyu kenabian ketika beliau melakukan khalwat dan zikir dibawah pokok Bodi.

Pada saat itu, penduduk di negeri India banyak melakukan kezaliman, kemaksiatan dan penyembahan berhala akibat kuatnya fahaman ahli falsafah antropomorfisme iaitu falsafah yg memahami keyakinan bahwa Tuhan dpt menjelma sbg makhluk sehingga pada sisi lain fahaman ini telah mengikis ajaran asalnya iaitu ajaran Monotheisme secara mendadak.

Di dalam menyampaikan dakwah mengenai kederhakaan kaumnya terhadap Yang Maha Esa, beliau juga ada menceritakan kpd kaumnya ttg kaum-kaum terdahulu yg telah dimusnahkan dan ttg seorg Nabi yg dinanti2kan.

Pada tahun 483 Sebelum Masihi, Nabi Siddharta Gautama wafat dan ketika para hawari bersedih di atas kewafatan beliau, mereka dikejutkan dgn perlakuan sorg Imam yg lambat jd Imam bernama Subhadda.

Subhadda merupakan manusia pertama yg mengubah hidup dari beriman  kepada penyembahan berhala. Dia juga telah mengubal segala bentuk hukum yg diturunkan ketika itu kepada penyembahan.

#MAMR

Catat Ulasan

0 Ulasan