NABI MAHLIL

Mohamad Azmi Mat Rashid, [18.05.20 15:01]
SIRI ANBIYA'= NABI MAHLIL

Nabi Mahlil adalah seorg Nabi dan Rasul yg diutus oleh Allah Taala pada suatu kaum yg mendiami daerah Mesopotamia dari kaum Bani Qabil. Beliau merupakan anak kepada Nabi Qainan bin Anusy bin Syith bin Adam. Di dlm bahasa Sanskrit, beliau dipanggil sebagai Puspa Intan yg bermaksud Yang Indah Rupawan.

Ibu beliau bernama Mualilit binti Anusy bin Syith bin Adam. Ada juga yg menyebut bahawa ibu beliau bernama Dinah binti Barakil bin Mahuyail bin Akhnukh bin Qabil bin Adam.

Sedari kecil beliautelah dididik dgn penuh kasih satang dan dicurahi dgn ilmu2 Allah Taala malah beliau juga disyangi oleh kaum kerabatnya kerana ketampanan wajah yg dimilikinya. Tidak mustahil lah beliau paling disyangi oleh Nabi Adam dan Nabi Syith serta datuk2nya.

Meningkat dewasa beliau bernikah dgn seorg wanita bernama Dinah binti Barakial bin Anusy bin Syith bin Adam dan hasil perkongsian hidup, beliau mendapat beberapa org anak di antara bernama Danial, Yarid, Teqa, Maya, Nekhar, Meli, Aesh, Uriel, Luriutin dan Rasujal.

Beliau dianggap oleh org2 Parsi ( Al-Furs) sbg raja yang menguasai tujuh iklim. Beliau lah org pertama yg telah memotong pokok2, membina kota dan kubu2 besar. Beliau juga membina Kota Babylon dan Kota al-Sus al Aqsa yg terkenal pada zaman Mahlayil.

Beliau dikatakan Sgt memusuhi Iblis serta pengikut2nya sehingga mereka telah dihalau ke penghujung dunia. Beliau juga dikatakan telah membunuh segolongan Jin dan al-Ghaylan ( sejenis Jin).

Setelah beliau wafat tampuk khalifah digantikan oleh anaknya yg bernama Yarid. Beberapa tahun kemudian, cicitnya yg bernama Thomhurusta menjadi raja Parsi dan baginda merupakan org pertama yg menulis huruf dlm bahasa Parsi.

#MAMR

Catat Ulasan

0 Ulasan