NABI IDRIS

Mohamad Azmi Mat Rashid, [18.05.20 15:01]
SIRI ANBIYA'= NABI IDRIS

Nabi Idris merupakan anak kepada Nabi Allah Yarid bin Mahlil bin Qainan bin Anusy bin Syith bin Adam.

Nama sebenar beliau ialah Hurmus al-Haramisah. Di dlm bahasa Mesir, beliau disebut sebagai Ahraj, dlm bahasa Arab disebut Akhnukh sementara di dlm bahasa Sanskrit disebut sebagai Sang Huang Wenang.

Beliau dikatakan telah dilahirkan di Babylon, Iraq dan sempat hidup bersama Nabi Adam a.s selama 308 tahun.

Beliau pernah bernikah dan mempunyai beberapa org anak lelaki dan anak perempuan. Anak lelaki beliau ialah Matusyalakh, Ilyasa'(Elisha), Alimalik(Elimelekh), Nithotep dan Irad sementara anak perempuan beliau bernama Milka, Naamah, Mulilith dan Inanna-Heqete .

Beliau dikatakan memiliki pengetahuan yg luas dan firasatnya sgt waras. Beliau dikatakan memiliki janggut dan memiliki tubuh yg tinggi.

Di mata para Filsuf, beliau digelari dgn nama Uria III dan Asadul Usud (singa segala singa). Beliau hidup pada zaman peradaban kuno Lemuria ataupun Atlantis.

Sepanjang hidup, beliau telah diberi pelajaran oleh Nabi Gazimun a.s atau disebut Uria II. Nabi Gazimun merupakan Nabi yg diutus oleh Allah Taala pada kaum Yunani dan Mesir

Nabi Idris merupakan orang pertama memberi nama pada planet2 dan bintang, pengasas ilmu geometri, orang pertama mengajar manusia menulis dgn kalam dan menguasai 72 bahasa kaumnya, orang pertama membuat pakaian dan menunggang kuda.

Beliau diutus oleh Allah Taala kepada Bani Qabil dan Mesir Tua. Beliau sentiasa mengajak manusia ke jalan yg benar, menentukan waktu ibadah dan hal2 lain. Beliau berdakwah kepada kaumnya dgn 72 cara serta berhasil membangun 100 kota. Ada riwayat mengatakan beliau membangunkan sebanyak 108 kota dan kota terkecil adalah Kota Urhai (Edessa).

Di dalam berdakwah, beliau dibantu oleh sahabat karibnya yg bernama Ayallaos, Asqalinus dan Amon.

Beliau bersahabat baik dgn Malaikat Maut dan pernah merasa math disaat nyawanya dicabut oleh Malaikat Maut, pernah memasuki Neraka dan memasuki Syurga serta tinggal di sana sehingga kiamat.

#MAMR

Catat Ulasan

0 Ulasan